Autonieuws op Prinsjesdag: belastingwijzigingen in 2025
Afgelopen dinsdag presenteerde het kabinet het Belastingplan 2025, waarin opvallende wijzigingen in de autobelastingen zijn aangekondigd. Het plan bevat aanpassingen in onder andere de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s, de brandstofaccijnzen, de bpm voor plug-in hybrides (PHEV), en nieuwe regels rondom de bijtelling voor bestelauto’s. Hieronder zetten we de belangrijkste veranderingen voor je op een rij, op basis van het artikel van Auto & Fiscus.
Verlenging brandstofaccijnskorting
Goed nieuws voor iedereen die regelmatig tankt: de huidige korting op de brandstofaccijns blijft ook in 2025 van kracht. Daarnaast zal de jaarlijkse indexatie van de accijns niet plaatsvinden. Dit betekent dat de voordelen voor automobilisten in ieder geval tot het einde van 2025 doorlopen.
Aanpassing bijtelling voor bestelauto’s
De bekende ‘€ 300-regeling’ voor de bijtelling van bestelauto’s, waarbij sprake is van doorlopend afwisselend gebruik, blijft bestaan. Wel wordt dit bedrag, dat sinds 2006 niet is aangepast, vanaf 2025 verhoogd naar € 438. Dit is een logische correctie gezien de inflatie en de tijd die verstreken is sinds de laatste aanpassing.
Motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s
Momenteel hoeven eigenaren van elektrische auto’s geen motorrijtuigenbelasting te betalen. In 2025 komt hier verandering in en zal 25% van het reguliere tarief worden gerekend. Vanaf 2026 loopt dit percentage op naar 75%, met een korting van 25% vergeleken met auto's die op fossiele brandstoffen rijden. Deze korting is bedoeld om het zwaardere gewicht van elektrische voertuigen, vooral door de accu’s, te compenseren. Een evaluatie van deze tarieven staat gepland voor 2028.
Vervallen bpm-schijf voor plug-in hybrides (PHEV)
De speciale bpm-tabel voor PHEV’s verdwijnt per 1 januari 2025. Dankzij betere technologie is het tegenwoordig mogelijk om de uitstoot van deze auto’s nauwkeuriger te meten. Dit betekent dat de bpm voor oudere modellen waarschijnlijk iets zal dalen, terwijl nieuwe modellen naar verwachting niet benadeeld worden door deze aanpassing.
BPM voor bestelauto’s met onbekende uitstoot
Vanaf 2025 wordt de bpm voor bestelauto’s gebaseerd op hun werkelijke CO2-uitstoot. Indien deze uitstoot niet bekend is, werd de bpm eerder vastgesteld op 395 gram CO2 per kilometer, een hoog bedrag voor bestelauto's. Het kabinet verlaagt dit naar 330 gram CO2 per kilometer om de belastingdruk voor bestelauto's te verlichten.
BPM-regeling voor gehandicapten
Voor gehandicapten die een aangepaste bestelauto gebruiken, geldt een bpm-vrijstelling. Tot nu toe moesten zij de bpm voorschieten om het later terug te krijgen, maar vanaf 2025 kunnen ze de vrijstelling direct toepassen bij de aangifte.
Definitiewijziging van voertuigen
Om verwarring en juridische geschillen tussen de RDW en de Belastingdienst te voorkomen, past het kabinet per 2027 de fiscale voertuigdefinities aan. Vanaf dat moment worden de belastingregels volledig gebaseerd op de RDW-classificaties. Dit moet zorgen voor duidelijkheid en een vermindering van het aantal rechtszaken.
Toekomstige autobelastingen
Tot slot kondigde het kabinet aan dat er in het eerste kwartaal van 2025 verdere besluiten volgen over "een nieuwe, toekomstbestendige balans in de autobelastingen." Hiermee wil de overheid de mobiliteit in Nederland betaalbaar houden, terwijl klimaat- en energiedoelen in de mobiliteitssector worden nagestreefd.
De wijzigingen in de autobelastingen zullen de komende jaren grote gevolgen hebben voor alle automobilisten. We houden je op de hoogte.