Review: Renault Megane E-tech EV60 Optimum Charge Iconic
Review: Renault Megane E-tech EV60 Optimum Charge Iconic
Iedere maand reviewen we een auto. Dit keer werd door Renault een mooie Megane E-Tech beschikbaar gesteld om te testen. We hebben 4 dagen kunnen genieten van deze elektrische auto.
We reden de Iconic uitvoering. In deze blog lees je onze ervaringen met de elektrische uitvoering van de Renault Megane.
Eerste indrukken
Het exterieur van de auto ziet er mooi uit. De grijze kleur van de auto met een zwart dak gecombineerd met de velgen even de auto een stoer uiterlijk.
De binnenkant van de auto is mooi afgewerkt. De stoelen uitgevoerd in crème en het dashboard met een houtnerf geven de auto een luxe uitstraling.
Het scherm in de auto is groot en naar de bestuurder gericht.
Rijervaring met de Megane E-tech
De Megane is in te stellen op 4 standen. Een Comfort-stand, een Eco-stand en een Sport-stand. De 4e optie is een stand waarbij je persoonlijke instellingen kunt invoeren.
- De Comfort-stand is de normale rijstand waarbij de auto normaal optrekt en op tijd doorschakelt om vlot maar efficiënt te rijden. Sturen gaat in deze stand heel relaxed.
- De Eco-stand is bedoelt om het maximale uit de accu te halen. De auto trekt langzamer op en is volgens Renault begrensd op 100 km/u. Wij reden er op de snelweg maximaal 115 km/u mee.
- In de Sport-stand trekt de auto langer door in iedere versnelling en reageert het stuur een stuk directer dan in de Comfort stand.
De adaptieve cruise control in de Megane E-tech vonden we erg prettig. Door middel van flippers aan het stuur kun je zelf instellen hoe snel de auto afremt (energie regenereert) als je het gaspedaal loslaat. In stand 1 rolt de auto gewoon uit, terwijl in stap 4 de auto behoorlijk afremt iedere keer als het gas wordt losgelaten. Als je zonder cruise control rijdt zie je op je dashboard het aantal seconden afstand wat je hebt op je voorganger.
Een minpuntje van het rijden in de Megane vonden wij het achterraam. Deze is vrij klein en smal waardoor je door de achteruitkijk spiegel niet veel kunt zien.
Technische specificaties
De Renault Megane E-tech EV60 Iconic heeft voorwielaandrijving met een vermogen van 220 pk en een max koppel van 300 Nm. De capaciteit van de accu is 65 kWh waardoor de auto een actieradius van 450 kilometer (WLTP) heeft.
Naast de Iconic is de E-tech ook nog verkrijgbaar in 5 andere uitvoeringen. Hiervan zie je in onderstaande tabel de technische specificaties.
Versie |
Accu |
Vermogen |
Koppel |
Uitvoering |
Actieradius |
EV40 (Boost Charge) |
40 kWh |
130 pk |
250 Nm |
Equilibre |
300 kilometer |
EV60 (Optimum Charge) |
60 kWh |
130 pk |
250 Nm |
Business Edition |
450 kilometer |
EV60 (Optimum Charge) |
60 kWh |
220 pk |
300 Nm |
Equilibre |
450 kilometer |
EV60 (Optimum Charge) |
60 kWh |
220 pk |
300 Nm |
Techno |
450 kilometer |
EV60 (Optimum Charge) |
60 kWh |
220 pk |
300 Nm |
Iconic |
450 kilometer |
Veiligheidsopties in de Megane E-tech
De Megane E-tech is uitgerust met een reeks geavanceerde assistentiesystemen die je ondersteunen in diverse rijomstandigheden. Een van deze systemen is de adaptieve cruise control, die automatisch de snelheid van de auto aanpast om een veilige afstand tot het voorliggende voertuig te behouden. De adaptieve cruise control in de E-tech was makkelijk in te stellen en reed prettig.
Daarnaast beschikt de auto over een dodehoekwaarschuwing. Dit systeem waarschuwt je voor voertuigen die zich in de dode hoek bevinden.
Bescherming van inzittenden
De carrosserie van de Megane is ontworpen om de impact van een aanrijding te absorberen en de inzittenden te beschermen. De auto is uitgerust met meerdere airbags, zoals frontale, zijdelingse en gordijnairbags. Daardoor worden alle inzittende bij een botsing beschermd tegen letsel.
Voetgangersveiligheid
Het feit dat elektrische voertuigen weinig geluid maken heeft geleid tot een toename in aanrijdingen met voetgangers. Omdat ze bijna geruisloos zijn, kunnen ze gemakkelijk over het hoofd worden gezien. De Megane E-Tech heeft een speciaal waarschuwingssysteem dat een geluid produceert om voetgangers te waarschuwen voor de naderende auto, vooral bij lage snelheden.
Hulpsystemen
De Renault Megane E-tech heeft een aantal hulpsystemen die zijn ontworpen om je te ondersteunen in diverse rijomstandigheden.
Park Assist
Met het Park Assist-systeem van de Megane is parkeren een fluitje van een cent. Het systeem detecteert geschikte parkeerplekken en neemt de besturing over om de auto automatisch in de parkeerplek te manoeuvreren. Als bestuurder hoef je alleen maar de instructies op het scherm te volgen.
Lane Assist
Op lange ritten of tijdens momenten van vermoeidheid kan het voorkomen dat een auto onbedoeld van zijn rijstrook afwijkt. Het Lane Assist-systeem van de Megane E-tech houdt de positie van de auto ten opzichte van de wegmarkeringen in de gaten. Wanneer het systeem detecteert dat de auto zonder richtingaanwijzer van rijstrook afwijkt, geeft het een waarschuwing en kan het zelfs lichte stuurcorrecties toepassen om de auto weer tussen de juiste markeringen te krijgen.
Verkeersbordherkenning
Het verkeersbordherkenningssysteem van de Megane E-tech gebruikt camera's om verkeersborden te detecteren en toont de relevante informatie direct op het dashboard, zodat de bestuurder altijd op de hoogte is van de huidige snelheidslimiet en andere belangrijke verkeersinformatie.
Conclusie
Wij vonden het rijden in de Renault Megane E-tech een feest. Hij ziet er mooi uit en is luxe afgewerkt. Daarnaast is het genot om in te rijden. Het 12 inch scherm met draadloze Apple Carplay en geluidsinstallatie maken het feestje compleet.
De hulpsystemen zoals adaptieve cruise control, lane assist, Park assist etc werkte goed. Bij het achteruitrijden heb je op het scherm een 360 graden view van boven de auto.
Alles bij elkaar genomen kunnen we deze auto van harte aanbevelen. De Renault Megane E-tech EV40 Equilibre rij je al vanaf € 510,- per maand.
Heb je vragen over de Renault Megane E-tech of andere vragen over operational lease? Aarzel dan niet om contact op te nemen op 0341 76 00 88.