go_to_content

Plan om zakelijke leaserijders per 2025 verplicht elektrisch te laten rijden van de baan

Plan om zakelijke leaserijders per 2025 verplicht elektrisch te laten rijden van de baan

In juni 2022 kondigde Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) aan dat iedereen die na 1 januari 2025 zakelijk een auto wilde leasen voor een elektrische auto moest kiezen aldus de Telegraaf.

Het idee achter deze maatregel was dat zakelijke leaserijders relatief veel kilometers rijden en deze actie daarom een grote impact zou hebben op het behalen van de CO2-reductiedoelen.

In mei 2023 is bekend geworden dat de verplichting van werkgevers om hun werknemers per 1 januari 2025 elektrisch te laten rijden komt te vervallen. Zakelijke leaserijders kunnen dus ook na die datum gewoon voor een auto op fossiele brandstof kiezen.

Gevolgen voor werkgevers

Door het vervallen van de verplichting kunnen werkgevers een grotere keuzevrijheid bieden aan hun werknemers. Het bespaart veel bedrijven voorlopig ook een logistieke uitdaging. Met name voor organisaties met veel buitendienstmedewerkers die grote afstanden afleggen is dit een uitkomst. De meeste elektrische voertuigen hebben namelijk nog maar een beperkte actieradius waardoor het plannen van langere reizen wat meer voeten in de aarde heeft.

Door het uitstel hebben bedrijven meer tijd om een goede laadinfrastructuur te realiseren rondom hun bedrijfspand. Daarbij vervalt per 2025 de vrijstelling van wegenbelasting op elektrische voertuigen. Per 2025 geldt een korting van 75% op de wegenbelasting en vanaf 2026 betaal je het volledige bedrag. Dit heeft een nadelig gevolg voor de leasekosten voor werkgevers.

Gevolgen voor zakelijke leaserijders (werknemers)

Nu verplicht elektrisch rijden van de baan is, hebben leaserijders het voordeel van een ruimere keuze in auto’s om te leasen. Doordat er geen beperking is in brandstofkeuze is er simpelweg meer te kiezen. Daar komt bij dat veel berijders nog niet klaar zijn om over te stappen naar een elektrisch voertuig. Bijvoorbeeld door de beperkte actieradius van de meeste EV’s of het ontbreken van de mogelijkheid om de auto thuis op te laden.

Ook vanuit kosten oogpunt biedt het uitstellen van verplicht elektrisch rijden een voordeel voor werknemers. Elektrische auto’s zijn op dit moment vaak duurder in aanschaf dan hun benzine varianten waardoor je voor dezelfde uitvoering (model, accessoires) meer bijtelling zou gaan betalen

De toevoeging van wegenbelasting op elektrische voertuigen per 2025 heeft een negatief effect op het leasebudget voor werknemers. Hierdoor kan het zijn dat veel elektrische auto’s niet meer in het budget passen.

Wanneer wordt zakelijk elektrisch rijden wel verplicht?

Wanneer je straks wel verplicht bent om zakelijk een elektrisch voertuig te leasen is nog niet bepaald. Wel werd onlangs bekend dat de BPM vrijstelling op bestelauto’s vervalt waardoor het leasen van een elektrische bedrijfswagen fiscaal relatief wel een stuk gunstiger wordt.

Hulp nodig?

Ben je op zoek naar een nieuwe lease auto of naar een oplossing voor het verduurzamen van je wagenpark? Onze accountmanagers helpen je graag en zijn te bereiken op 0341 – 760088 of per mail op info@leaselinq.nl